Stories

Sted: Kristiansand

Fotograf: Rebekka U. Davidsen

Enkelt med app, mener Laila Bakkevoll, Trond Sandvik Simonsen og Synne.

Enkelt å kjøre grønt

Ladestasjonsoperatøren Grønn Kontakt investerer 100 millioner kroner i hurtigladere i 2017. Trond Simonsen omvendte samboeren, ble kunde og elbilentusiast.

Grønn Kontakt har mer enn 250 hurtigladere og 530 AC-ladere over hele Norge. Hver uke settes nye stasjoner i drift, til glede for stadig flere elbileiere.

Trond Simonsen i Kristiansand er en av dem.

– Vi kjøpte vår første elbil i juni, en Renault Zoe, og i sommer dro vi på bilferie fra Kristiansand til Tromsø. Det gikk helt problemfritt. Vi bruker app-en fra Grønn Kontakt, den viser til enhver tid hvor det finnes ladestasjoner, sier han.

Samboeren var skeptisk til å skifte ut bensinbilen med elbil, men ble fort omvendt. – Hun led av ladeangst, men den forsvant raskt. På fem måneder har vi kjørt 15.500 kilometer med elbilen vår, sier han.

Familien sparer 4.500 kroner hver måned etter at de skiftet ut sin leasede Toyota med elbil.

– Når det er så enkelt å lade, er det ingen grunn til ikke å kjøre elbil, sier Simonsen. Grønn Kontakt eies av 23 norske kraft- og nettselskaper. Største eiere er Statkraft og Agder Energi med 41 prosent hver.

– Vi bygger og driver hurtigladestasjoner for elbil over hele Norge. Etter hvert håper vi også på et stort marked for ladere ved privatboliger og bedrifter, sier daglig leder Ole Henrik Hannisdahl.

I tillegg til egne hurtigladestasjoner har Grønn Kontakt inngått samarbeid med Circle K og Coop, en løsning alle tjener på. Ikke minst kunden.

– Circle K og Coop står for investeringen, mens vi bygger og drifter ladestasjonene. Å hurtiglade en elbil tar rundt 20 minutter, og den tiden liker kunden å bruke på en kaffe på bensinstasjonen eller en tur i butikken. Slik genererer vi også business til våre samarbeidspartnere, sier Hannisdahl.

Hun led av ladeangst, men den forsvant raskt. På fem måneder har vi kjørt 15.500 kilometer med elbilen vår.

Tekst: Sissel Fantoft
Foto: Rebekka U. Davidsen
Artikkelen har også vært publisert i Statkrafts magasin People & Power nr. 2/2017.

> Tilbake til intro-artikkelen

21. des. 2017